اصول گنج یابی و دفینه‌یابی ( ریزه کاری های علم کاوشگری )

You are currently viewing اصول گنج یابی و دفینه‌یابی ( ریزه کاری های علم کاوشگری )
کتاب گنجیابی

در این پست از سایت elmebastan.ir اصول گنج یابی و ریزه کاری های علم باستان شناسی(گنج یابی و دفینه یابی) رو برای شما باستان شناسان و دانشجویان عزیز رشته باستان شناسی قرار دادیم . اطلاعات و مطالب بسیار مهم شامل تجربیات اساتید بزرگ و کارشناسان باستان شناسی در گنج یابی و دفینه یابی آماده دانلود میباشد که میتونید به رایگان دانلود کنید .

تجربیات و ریزه کاری های علم باستان شناسی(گنج یابی و دفینه یابی),تجربیات باستان شناسی,ریزه کاری های باستان شناسی,کارشناسی علامت و نشانه های گنج و دفینه,کارشناسی تصاویر و عکس های جوغن جوغانها, اصول گنج یابی ,دانلود رایگان کتاب تجربیات و ریزه کاری های باستان شناسی,تجربیات و اطلاعات بسیار مفید و مهم باستان شناسی

اصول گنج یابی

امروز در این مقاله قصد دارم تجربیات گنج یابی و يک مقدار ريزه کاري هائي که در علم شناسايي آثار تاریخی وجود داره رو براي دوستان بزارم تا بتونند استفاده کنند.
در ابتدا بايد عرض کنم که علائم شناسي به اين سادگي هائي که فکر مي کنيم نيست. به نطر من يک علامت رو بايد چندين و چند بار در محل اون حاضر بشي و تمام جوانب رو بسنجي تا به ريزه کاري هاي اونها پي ببري. که در ادامه اين مبحث با ذکر مثال شما دوستان رو قانع خواهم کرد.

قوانین گنج یابی

خوب اول از جوغن ها شروع مي کنيم:

جوغن ها نمونه و انواع فراواني دارند که بعضي از آنها مستقيماً مربوط به دفينه و نسخه هستند. بعضي مربوط به آئين و مراسم، بعضي مربوط به مقبره يا آرامگاه، که واقعاً به سادگي نميشه فرق ميان اين انواع رو تشخيص داد. اما اگر مقداري حرفه اي و با تجربه باشي، ميشه تشخيص داد. در کل در بعضي از قبرستان ها يک هداياخانه پيدا ميشه. مثلاً در جايي تعداد زيادي جوغن وجود داره که مشخص ميکنه آن محل داراي يک قبرستان مهم هست. که يعني اينجا مي تونه علاوه بر آرامگاهها، يک هديه هم وجود داشته باشه. اين هديه معمولاً از يک کوزه به بالا هست که بعضي اوقات در زير يک تخته سنگ يا زير خاک و يا درون خود جوغن ميباشد.

به عنوان مثال يکي از دوستان من، تا حالا چندين بار از درون و کنار همين جوغن ها هدف در آورده.
نمونه اول، ۷ عدد جوغن کنار هم بوده که هشتمين جوغن هم وجود داشته، اما بصورت پلمپ و ميشه گفت اصلاً مشخص نبوده، که بار اين جوغن يک کوزه پر از سکه طلا بود.

اصول اولیه گنج یابی

نمونه دوم ۳ عدد جوغن به شکل مثلث بوده، به اين طريق که هر جوغن روي يک سنگ جداگانه قرار داشته و دقيقاً وسط اين مثلث هدف قرار داده شده بود. اون هدف نيز يک عدد کوزه. پر از سکه بود. پس اگر ۳ عدد جوغن که هر کدام جداگانه بر روي يک سنگ و به شکل مثلث وجود داشت، مطمئن باشيد که هدفي در مرکز
مثلث موجود خواهد بود.

و نمونه سوم جوغني وجود داشت که درون و يا در بدنه يا ديواره. آن يک دايره. کوچک کنده شده بود. اين دايره علاوه بر اينکه ميتونه مسير هدف يا آرامگاه رو نشون بده، از جهتي ديگه هم ميتونه نشان يک بار درون خودش باشه. به اين صورت که اگر خاکي درون آن هست خالي بشه، و بعد از آن متوجه مي شيد که ته جوغن به وسيله يک ماده که ميتونه ساروج و يا غيره باشه، پلمپ هست. که معمولاً اگر با يک وسيله اي به ته جوغن کوبيده بشه صداي خالي بودن رو متوجه مي شيد. خلاصه اون جوغن رو شکستند و بار اونو که در ته جوغن وجود داشت رو خالي کردند.

ریتون گنج بزرگ ایرانیان چیست و موارد کاربرد ریتون چه بوده است؟
بخوانید

اصول موفقیت در گنج یابی

دوستان عزيز، نکته اي رو که بايد حتماً رعايت کنيد اينه که هر جوغني رو ديديد حتما خاک اونو خالي کنيد که بيشتر دوستان به علت ندانستن اين موضوع اين کار رو انجام نمي دهند. البته اين موضوع رو بايد بدونيد که هر کجا جوغن وجود دارد، نميشه گفت که حتماً به اين موارد ذکر شده برخورد خواهيد کرد. اما از طرفي هم ممکنه که برخورد کنيد. در اينجا تصوير يک جوغن رو براتون گذاشتم که خودم درون اونو خالي کردم. به اين صورت که بعد از اينکه مقداري از خاکي که در ته جوغن بود رو خالي کردم، انگشتان دستم بصورت کامل در انتها و کنار ههاي جوغن فرو مي رفت، يعني انتهاي جوغن با خالي کردن خاک، قطر آن از دهانه داشت بزرگتر ميشد، که واقعاً جاي تعجب داره که چقدر جالب اين عمل رو انجام داد هاند. البته هنوز خاک براي خالي کردن داره و ميشه گفت که بايد هدفي در زير اين جوغن وجود داشته باشه که من به علت نداشتن وسايل لازم براي خالي کردن و شکستن اون جوغن، مجبور شدم اتمام کار رو به مرحله بعدي بسپارم و واقعاً هم به علت دور بودن راه تا الان فرصت نکردم کار اونو به پايان برسانم.

اصول گنج یابی و دفینه یابی
اصول گنج یابی و دفینه یابی

نکات بعدی از تجربیات گنج یابی

اما مورد بعدي، جوغن هائي بر سر قله يک کوه هستند که فعلاً ۳ عدد مقبره يا گور دخمه هم در کنار اين جوغن ها نمايان شده. يک تجربه ديگه که لازمه دوستان بدونند اينه که بازم من تمام خاک اين جوغن ها رو خالي کردم و در بيشتر اونها فقط يا خاک معمولي يا خاک و زغال بود. البته نه اينکه جوغن ها بصورت کامل پر ازخاک باشند. بعضي از آنها فقط ته آنها خاک داره، بعضي تا نصفه، بعضي هم کامل پر از خاک هستند.

خوب، يکي از جوغن ها که دقيقاً در بالا و وسط يکي از اتاقک ها هست، بصورت کامل پر از خاک بود و وقتي خاک اين جوغن رو خالي کردم متوجه شدم که خاک آن کاملاً قرمز و الک شده بود. يعني بر خلاف بقيه. جوغن هائي بود که خاک عادي و پودر زغال داشتند بود! خوب شما چه نتيجه اي ميتونيد از اين موضوع بگيريد؟ نتيجه و تجربه اي که من کسب کردم اينه که اين جوغن با خاک قرمز و الک شده ميتونه به شما جا و مکان دقيق مقبره رو نشون بده! يعني زير اين جوغن مقبره يا گور دخمه وجود داره و يا اينکه درون اين مقبره يا زير اين مقبره دفينه وجود داره و يا اصلاً درون خود جوغن سنگهاي قيمتي يا دفينه ميتونه باشه.

نشان عقرب در گنج یابی و دفینه یابی نمایانگر چه چیزی است؟
بخوانید

ادامه مبحث تجربیات گنج یابی

در جايي ديگه از اصول گنج یابی تعدادي جوغن از بزرگ به کوچک وجود داشته ، اما در کنار کوچکترين جوغن باز يک جوغن بزرگ وجود داشته که دوستان وقتي ته آنرا شکستند باز به هدف رسيدند.
نکته و تجربه ديگه که لازمه به اون اشاره کنم اينه که، معمولاً مکان هاي مهم مي تونه نقشه و کروکي محل رو در کنار ۴ متر در يک راستا وجود داشت که تصاوير دو تا / خودش داشته باشه. مثلاً در جايي تعدادي مربع با فاصله ۵ از مربع ها را واسه. شما گذاشته ام. خوب، اين مربع ها در ابتدا کاملاً پر از خاک بودند و فقط ۵سانت از آنها خالي بود. وقتي ما شروع به خالي کردن اين مربع ها نموديم، در يکي از آنها يک مهره. آبي رنگ وجود داشت که کل کروکي منطقه و اتاقکها و نوع بار و عمق بار رو مشخص کرده بود.

در يک مربع ديگه بازم مکمل همين مهره وجود ۴/ داشت و در مربع بعدي مهر هاي بود که اشاره به تله. مکانيکي آن داشت. من وقتي عمق هدف ها رو گرفتم ۵ متر بود. البته چندين دستگاه مختلف اونجا جواب داد و من با کمي توجه متوجه شدم که فاصله. هر مربع تا مربع ۴ متر هستش. يعني عمق اهداف، با اين ترفند نشان داده شده بود. پس اگر شما واقعاً توجهات لازم / بعدي ۵ رو به نشانه ها بکنيد مي تونيد متوجه نکاتي مهم و کليدي بشيد که ميتونه واقعاً براي شما مفيد باشه. تجربیات گنج یابی
مورد بعدي از جوغن ها اينه که بعضي از جوغن ها واقعاً فقط مربوط به دفينه هستند که با کمي دقت و کنکاش ميشه متوجه شد.

يکي بزرگ در وسط، يک متوسط در سمت جنوب غرب، و يک کوچک در سمت شمال شرق. خوب، تا اينجاي کار بايد متوجه بشيد که معمولاً بعضي از دفينه ها رو توي شيب تّپه يا کوهها قرار ميدن و اينکه براي نصب جوغن هائي که مربوط به آرامگا هها هستند بيشتر از سنگ هاي ثابت استفاده مي کنند. اما اين مورد کاملاً به شما ميگه که اينجا فقط دفينه وجود داره ولي ما بايد چطور اين ۳عدد جوغن رو تفسير کنيم؟ به اين صورت که: جوغن بزرگ در وسط اشاره به همون دفينه داره، جوغن متوسط که در سمت جنوب غرب بوده اشاره به مسير هدف، و جوغن کوچک که در مسير شمال شرق هستش اشاره به راه ورودي مي کنه. که من دقيقاً در سمت جوغن متوسط به فاصله تقريباً ۳ متري محل هدف رو نقطه کردم.

اما ميمونه راه ورودي که بايد در مسير جوغن کوچک باشه. خلاصه من وقتي عمق هدف رو گرفتم، ۵ متر نشون داده شد که اگر کمي دقت کنيد مي بينيد عمق هدف بوسيله تعداد سنگهاي مهار، در زير سنگ بزرگ نشون داده شده.
خوب دوستان تا اينجاي کار از اصول گنج یابی رو داشته باشيد تا در مورد ريزه کاري هاي جوغن ها بيشتر کار کنيم البته در فرصت مناسب در مورد ردياب هم کار خواهيم کرد.

اصول گنج یابی و دفینه‌یابی ( ریزه کاری های علم کاوشگری ) 1

ادامه مباحث اصول گنج یابی

شما بايد هميشه در مورد نمادها تيزبين باشيد. در واقع بايد هر نمادي رو معني و تعريفي براي اون داشته باشيد.
مثلاً اگر در کنار يک جوغن علامت ديگري وجود داشت يا بايد دنبال همون علامت کناري باشيد يا اون علامت رو معني کنيد و يا بايد در مسير اون علامت دنبال يک نماد ديگه باشيد. در کل وقتي يک جوغن در کنار خود جوغن هاي ديگه هم دارد، به اين معني نمي باشد که به تعداد جوغن ها، آرامگاه وجود دارد بلکه ميتونه معنايي ديگر و يا موارد باوري و اعتقادي باشند. به عنوان مثال، شما به تصويري که گذاشته شده توجه کنيد. همونطور که مي بينيد يک بيضي بزرگ وجود داره که اين بيضي ميشه هم به عنوان يک چاه محسوب بشه و هم ميشه به عنوان يک اتاق يا سالن يا آرامگاهي که بشکل بيضي هستش. اما علامت بعدي که دايره نامنطم هستش را بايد چطور تفسير کنيم؟

گنج درون تابوت - آشنایی با شیوه تدفین درگذشتگان دوره اشکانی
بخوانید

اصول موفقیت در گنج یابی

در اصول گنج یابی اين علامت در خيلي از تصاوير که کاربران گذاشته اند ديده شده، در واقع اشکالي تقريباً دايره يا مربع بصورت نامنظم هستند که درواقع اين چنين اَشکالي، به يک سنگ اشاره دارند که يا علامت بعدي در آنجاست يا هدف زير اون سنگه و يا درب ورودي زير اون سنگ قرار داره که در اين شکل ميشه گفت بايد درب ورودي وجود داشته باشه. که من بر روي تصاوير توضيح داد هام و يا شکل بعدي که اگر توجه کنيد يک دايره نامنطم روي اين سنگ کنده شده و چون اين دايره در کنار خود نمادي ديگر ندارد ما ميتونيم خود سنگ رو مورد اشاره قرار دهيم که در کنار يا زير خود بايد موردي وجود داشته باشه و اگر توجه کنيد تعداد سنگ هاي ايستاده ۳عدد هستند که اون دو تا باقيمانده در واقع به اون دو عدد سنگ چين دايره اشاره دارند.

نکته. بعدي اينه که اگر در کنار يک نماد، سنگ چيني وجود داشت، بدونيد که حتما موردي وجود داره و به راحتي از کنار اون سنگ چين نگذريد.

اصول اولیه گنج یابی

اگر توجه کرده باشيد من در جائي از اصول گنج یابی گفته بودم بين مربع ها رو اندازه گرفتم و همون اندازه شد عمق هدف و يا زير اون سنگ بزرگ ۵ عدد سنگ کوچک وجود داشت که باز شد عمق هدف ۴ متر بود، در واقع عمقي که من گرفتم نزديک به ۵ / در واقع من به يک مورد جالب برخوردم و اينکه بين مربع ها ۵۵ متر بود. و جائي هم که اون ۵ عدد / متر بود و عمقي که دستگاه تصويري و حفره ياب گرفته بودند بين ۵ تا ۵۵ متر بود. همانظور که ميدونيد عمق گيري به / سنگ وجود داشتند، بازم عمقي که من گرفتم ميشه گفت ۵ وسيله. ردياب هميشه ميتونه نيم متر کم يا زياد داشته باشه. نکته اصلي اينه که اون زمان متراژ آنها، با اين تفاصيل تقريباً نزديک به ما بوده، يعني هر ۵ متر نيم تا يک متر با ما اختلاف داشته. البته هر دور هاي ميتونه بازم اختلافهاي ديگه اي داشته باشه، اما در اين دو مورد ظاهراً به اين صورت بودند.

 

این پست دارای 11 دیدگاه است

  1. ماکان

    سلام. من صخره ای میشناسم باجوغن های اطرافش .. اگه میتونید راهنمایی کنید تا شکلش رو شرح بدم!

    1. admin

      از طریق آیدی تلگرامی superfelezyab1 با ما در ارتباط باشید.

  2. آیدین

    لطفا یه راه ارتباطی مطرح کنید،سوالی داشتم از خدمتتون

    1. admin

      لطفا با این آی دی در تماس باشید: @dariosh1396

  3. علی اکبری

    سلام و وقت بخیر
    چگونه میتونم یه دستگاه فلزیاب مورد قبول وخاطر جمع با کارایی دقیق پیدا کنم با قیمت مناسب

  4. قاسم

    یک چناربزرگ قدیمی و یک چشمه درجهت شمال به فاصله تقریبی۱۵یا بیست مترودرجهتشرق آن شیب به فاصله ۱۰متریاکمتروبالای شیب تختودرختان دغدغان و غرب آن سرازیری دوتا سه مترومسیرابراه قدیمی میتونه نشانه ای ازدفینه باشه

  5. سعید

    سلام درموردسنگ نگارهایی که بر حسب اتفاق برخورد کردم راهنمایی میخوام راهی برای ارسال عکس راهنمایی کنید

  6. بختیار

    سلام ممنون از راهنمای هاتون من چندین جوغن دارم میتونم بفرستم خدمتتون جهت تفسیر

  7. g.dadash

    باعرض سلام وادب
    بنده محلی رامیشناسم که موقع طلوع آفتاب شکل قلب روی یک صخره میافته،درپایین هم شکل حکاکی یک گرگ هست که به همون صخره نگاه میکنه

  8. محمد

    سلام . یک مکان رو حفاری کردیم ، نشانه اول گل معمولی . بعد خاک ریخته شده همراه با کوزه شکسته ، بعد کوزه سالم تعداد زیاد در عمق حدود ۱،۸۰ بعد سنگ لایه زغال به صورت افقی تا ۵ سانت سه ردیف روی هم و یک سوراخ داخل زمین . بعد سنگ چین بعد گل رس و بعد رسیدیم به شن رودخانه ای به همراه سنگ در عمق حدود ۶ متری که دیگه هیچه نبود .. لطفا راهنمایی کنید ممنون

  9. Saeid

    سلام استاد من روی یک کوه به چندتا علامت برخورد کردم یه رد پا با یه جوغن کف پاشنه پای راست و یه تخته سنگ که روش یه مثلث کنده کاری شده وکنار این تخته سنگ به فاصله 1.5متری چپ وراستش دوتا علامت بعلاوه + وپایین علامت مثلث سه تا سنگ هم اندازه که دوبار روی سنگ چپ یه علامت ضربدر هستش میشه خواهش کنم لطفاً راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید