علامت کوزه در گنج یابی و دفینه یابی نشانه چیست؟

You are currently viewing علامت کوزه در گنج یابی و دفینه یابی نشانه چیست؟
علامت کوزه در گنج یابی را نشانه چیست؟ - نکات طلایی

علامت کوزه در گنج یابی : در قدیم از کوزه ها به عنوان ظرف غذا یا ظرف ﺁب، جای دفینه و اشیای زینتی استفاده می کردند و کوزه های بزرگ هم برای مدفون کردن اجساد استفاده میشد. البته انواع کوزه ها برای دوره های مختلف است و نشانه کوزه در گنجیابی به معناهای متفاوتی ارائه شده است.

در هر تاریخی از بشریت امکانات خاصی برای ساخت کوزه ها موجود بود . علامت کوزه در گنج یابی : اولین نوع کوزه به صورت خام بود و کم کم با آمدن کوره های سفال پزی آنها را در درون کوزه می پختند تا استحکام کوزه بیشتر شود ولی چون این کوره ها , ساختمانی به صورت اولیه داشتند و از امکانات پایینی برخوردار بودند . پس از اینکه کوزه ها را در کوره می پختند به خاطر گرمای کم این کوره ها وسط این کوزه ها به صورت خام باقی می ماند.

نشانه کوزه در گنج یابی

در ادامه بحث نشانه های گنج بخوانید : بعد از گذشت دوره هخامنش کم کم به این فکر افتادن که کوره ها رو طوری طراحی کنند که گرمای لازم را در آن به دست آورند . با پیشرفت ساختاری کوره ها در دوره اشکانی دیگر توانستند به کوزه هایی کاملا مغز پخت دست پیدا کنند .

پس از اینکه در ساخت کوزه های کاملا پخته پیشرفت حاصل شد کم کم موارد زینتی پیدا کردند و ساخت آنها به صورت صنعت در آمد از این پس ساختار بیرونی کوزه ها مورد اهمیت قرار گرفت و دیگر کوزه ها به صورت ساده نبودند و با نقش و نگاری شکیل ساخته می شدند.

اصالت یک فلزیاب - فلزیاب های دست ساز ایرانی و وعده های دروغ فروشندگان
بخوانید
نشانه کوزه در گنج یابی
نشانه کوزه در گنج یابی

بعد از دوره اشکانیان هینطور پیشرفت در ساخت کوزها روز افزون بود و نه تنها کوزه ها دیگر زیبا بودن بلکه لعابدار هم شده بودند و اوج این صنعت لعابدار شدن کوزه ها در دوره صفویه به شکوفایی رسید و حتی در قبور هم از کوزه های رنگین و لعاب دار استفاده میکردند مخصوصا در دوره قاجار که قوری و سماور سفالی هم به بازار عرضه شد.

از کوزه ها برای نشان دادن و علامت گذاری مسیر دفینه هم استفاده می شد . روش علامتگذاری اینگونه بود که معمولا سه کوزه را به صورت خالی در بالا قرار میدادند که برای گمراه کردن دیگران بود و یک کوزه به صورت وارونه نشاندهنده ی راه درست است.

حدود ۲ الی ۳ متر پایین تر باز کوزه را به صورت شکسته پراکنده قرار می دادند و اگر مورد تپه باشد ۳ عدد کوزه که هر یک به اندازه قد یک انسان بود را پر از نقره کرده و در قسمت جلویی تپه که رو به مسیر مال رو بود در متراژ ۳ الی ۵ متری قرار میدادند.

نقش کوزه در پیدا کردن گنج

از کوزه ها برای چیزهای دیگر هم استفاده می شد که یک نمونه از این استفاده ها جهت مهروموم کردن سند داخل کوزه بود که به این صورت بود کروکی منطقه را قبل از پخت کوزه روی خود کوزه حکاکی می کردند و محل دفینه روی کوزه قید می شد و بعد داخل کوزه یک نسخه که با پوست دباغی شده درست می شد می گذاشتند که روی پوست شجره نامه شخص مالک دفینه و تله مربوط به راه ورودی نوشته می شد.

نشانه پرنده در گنج یابی - بررسی آثار و نشانه پرندگان در دفینه یابی
بخوانید

و در آخر سر کوزه را با ساروج مهرو موم میکردند و دور کوزه را با قیر و روغن حیوانی و مقداری هم پشم آغشته می کردند تا مقاومت کوزه بالاتر رود و باعث ترک خوردن و شکستگی نشود.

علامت کوزه در گنج یابی

و معمولا این نوع کوزه ها در کنار تپه هایی به ارتفاع ۵ متر و عرض ۱۰ متر و در متراژ ۲ متری دفن می شدند. و نوع تله با رسم شکل به روی کوزه حکاکی میشد . نظر اول : کوزه های خالی، که دهانشان به پایین و یا بالا نگاه می کند پیدا می شوند. شکل دیگر پیدا شدنشان به صورت خوابیده می باشد.کوزه های خالی نیز، دهانشان دفینه را نشان می دهند.

علامت کوزه در گنج یابی : این جهت معمولا در جهت جنوب غرب می باشد. در کوزه های ایستاده نیز، زمین کمی بالاتر از محل کوزه می باشد. جهت را نیز جنوب غربی در نظر بگیرید. اگر کوزه به طرف پایین نگاه کند زیرش باید بررسی شود. سر مال در آنجا یافت میشود و دفینه اصلی در ۷ تا ۹ متری اطراف کوزه می باشد.

جستجو گران گنج نباید با دیدن کوزه خالی امید خود را از دست بدهند. چون گاها ممکن است هدف گمراه کردن گنج پژوه باشد. کوزه هایی هم هستند که برای دفن کردن شراب یا مرده استفاده می شده است. نظر دوم : بیشتر اوقات ممکن است در مزارع به کوزه بر بخوربم. اینها اکثرا خالی می باشند.

نشانه کوزه در گنج یابی
نشانه کوزه در گنج یابی

بعضی وقت ها از داخل آن ریشه رنگ، ماسه الک شده، تکه آهن و یا تکه استخوان بیرون می آید. کوزه خالی احتمال این است که در اطراف یک مزار وجود دارد. دو کوزه می تواند نشانه دو تومولوس باشد. احتمالا در جهت شمال غربی ، اشیاء پیدا شده در کوزه می تواند مقام و رتبه افراد درون قبر را نیز نشان دهد. اطراف کوزه را با دقت بررسی کنید.

قوانین تقسیم گنج و دفینه پیدا شده بین شریکان در گنج یابی
بخوانید

آیا علامت کوزه در گنج یابی نشانه دفینه است؟

توجه: برای اینکه کوزه در زمان خودش زیاد استفاده شده و کاربرد زیادی داشته است بخاطر همین هیچ قاعده و قانونی نمگیه که علامت کوزه در گنج یابی حتما نشانه دفینه است چون میتواند برای نگهداری آب ، شراب و مواد غذایی استفاده شده باشد اما همانطور که در متن بالا هم نوشتم محلی که کوزه خالی وجود دارد محل زندگی انسانها در دوران باستان بوده است بخاطر همین باید بصورت کامل در این مناطق جستجو و کاوش بکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید